Nahuel Gerth, a creative technologist from Germany, explores the convergance of art, science, and technology through his dynamic interactive installation, BodyArtLab. Gerth utilizes code, not just as a tool, but as a fundamental medium to create speculative visual narratives that reimagine the human body as both a digital expression tool and a conduit for historical exploration.
Drawing inspiration from the playful and explorative 1946 children's book "Heads, Bodies & Legs" by Richard Chopping and Denis Wirth-Miller, Gerth embarked on a deep exploration of the Finnish National Gallery's open-source collection. He was particularly captivated by sketches that revealed rich expressions, subtle body poses, and intricate human anatomy. These sketches provide a window into fleeting moments of personal expression and artist intent, serving as the foundation for BodyArtLab. Gerth meticulously selected and digitally isolated various body parts — heads, torsos, limbs — each chosen for their distinctive features, such as unique facial expressions, elaborate costumes, and the objects held by the figures.
BodyArtLab thrives on interactivity. The artwork uses a generative system that randomly combines selected body parts to create a new digital collage every time the sketch is loaded. This process is facilitated through a familiar, user-friendly slider interface, allowing visitors to interactively recompose the digital body parts in real-time. The installation leverages the p5.js library and MediaPipe technology for body tracking, enabling the digital figures to respond dynamically to the viewers' movements, thus diminishing the boundaries between the digital creation and physical interaction.
The playful surface of BodyArtLab belies its profound implications for the future of digital interaction and the way we engage with art and cultural heritage. Gerth envisions subsequent iterations of the project that would delve even deeper into human anatomy, potentially breaking down the body into more granular components such as specific facial features or gestures that could react to viewers' inputs in real-time. This nuanced interaction promises to enhance accessibility and inclusivity, making digital interfaces more intuitive and engaging, especially for individuals with disabilities or those who find traditional interactions with digital technology challenging.
BodyArtLab stands as a testament to the potential of combining traditional artistic exploration with modern technological tools, redefining how we understand and interact with art. By transforming the human body into a canvas for digital creativity, Nahuel Gerth invites us to reconsider the possibilities of human-computer interaction. The project not only showcases the evolution of digital art but also encourages a broader discourse on how technology can bridge historical contexts with contemporary creative practices, making art a more inclusive and interactive experience for all audiences.
Nahuel Gerth on saksalainen luova teknologiaosaaja joka tutkii taiteen, tieteen ja teknologian risteyskohtaa dynaamisen ja interaktiivisen installaationsa BodyArtLab kautta. Gerth käyttää koodia työkaluna, mutta myös alukuaineena, jonka avulla hän luo spekulatiivisia visuaalisia narratiiveja, jotka määrittelevät uudelleen ihmisen kehoa sekä digitaalisena ilmaisuvälineenä että historiallisten tutkimusten kanavana.
Gerth on saanut innoistuksensa Richard Choppingin ja Denis Wirth-Millerin leikkisästä ja tutkimuksellisesta lasten kirjasta Heads Bodies & Legs (1946). Syventyessään Suomen Kansallisgallerian avoimen lähdekoodin kokoelmaan, Gerthiä kiehtoivat erityisesti luonnokset, jotka paljastavat ilmeiden rikkauden, kehon hienovaraisia asentoja ja ihmisen anatomian yksityiskohtia. Nämä luonnokset tarjoavat ikkunan ohikiitäviin henkilökohtaisen ilmaisun ja taiteilijan luoman merkityksen hetkiin, jotka toimivat BodyArtLab teoksen perustana. Gerth valikoi ja eristi digitaalisesti erilaisia ruumiinosia – päitä, vartaloita, raajoja – jotka valittiin niiden erityispiirteiden vuoksi: ainutlaatuisia ilmeiden, monimutkaisten pukujen ja hahmojen käsissä olevien esineiden perusteella.
BodyArtLab kukoistaa interaktiivisuudessa. Teos käyttää generatiivista järjestelmää, joka satunnaisesti yhdistää valitut ruumiinosat luodakseen uuden digitaalisen kollaasin aina, kun luonnos ladataan. Tämä toiminta tapahtuu käyttäjäystävällisen liukusäätimen avulla, jonka avulla käyttäjät voivat määritellä digitoidut kehon osat reaaliajassa. Teos hyödyntää p5.js-kirjastoa ja MediaPipe-teknologiaa kehon seurannassa, jolloin digitaaliset hahmot reagoivat dynaamisesti katsojien liikkeisiin, hämärtäen digitaalisen luomisen ja fyysisen vuorovaikutuksen välisiä rajoja.
BodyArtLabin leikkisyys peittää pinnan alla olevan merkityksellisyyden digitaalisen vuorovaikutuksen tulevaisuudesta ja siitä, miten suhtaudumme taiteeseen ja kulttuuriperintöön. Gerth visioi, että se syventyisi entistä tarkemmin ihmisen anatomiaan, mahdollisesti hajottamalla kehon vielä pienempiin osiin, kuten yksittäisiin kasvonpiirteisiin tai eleisiin, jotka voisivat reagoida katsojien syötteisiin reaaliajassa. Tämä hienostunut vuorovaikutus lupaa parantaa saavutettavuutta ja osallistavuutta, jolloin digitaalinen käyttöliittymä on intuitiivisempi ja sitouttavampi erityisesti niille, joilla on liikuntarajoitteita tai jotka kokevat perinteiset vuorovaikutustavat digitaalisen teknologian kanssa haastaviksi.
BodyArtLab on todentaa sen, miten perinteinen taiteellinen tutkimus voidaan yhdistää nykyaikaisiin teknologisiin työkaluihin. Tämän toiminnan myötä määrittelemme uudelleen vuorovaikutuksen taiteen kanssa. Muuttamalla ihmisen kehon digitaaliseksi luovuuden kankaaksi Nahuel Gerth kutsuu meidät pohtimaan ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia. Projekti ei ainoastaan esittele digitaalisen taiteen kehitystä, vaan kannustaa laajempaan keskusteluun siitä, kuinka teknologia voi yhdistää historiallisia konteksteja ja nykyaikaisia luovia käytäntöjä, tehden taiteesta osallistavampaa ja interaktiivisempaa kaikille yleisöille.
Nahuel Gerth, en kreativ teknolog från Tyskland, utforskar i sin dynamiskt interaktiva installation BodyArtLab hur konst, vetenskap och teknologi konvergerar. Gerth utnyttjar kod – inte bara som ett redskap utan som ett fundamentalt medium för att skapa spekulativa visuella narrativ som omgestaltar den mänskliga kroppen både som ett digitalt uttrycksverktyg och en kanal för historiskt upptäckande.
Gerth hämtade inspiration i den lekfulla och utforskande barnboken "Heads, Bodies & Legs" från 1946 av Richard Chopping och Denis Wirth-Miller, och utforskade Finlands Nationalgalleris upphovsrättsfria samling på djupet. Han fängslades särskilt av sketcher som avslöjade rika minspel, subtila poser och en intrikat mänsklig anatomi. Dessa sketcher erbjuder ett fönster mot flyktiga ögonblick av personligt uttryck och konstnärliga avsikter, som fungerar som grund för BodyArtLab. Gerth valde omsorgsfullt ut och isolerade digitalt olika kroppsdelar – huvuden, bröstkorgar, extremiteter – var och en vald för sina egenartade karaktärsdrag såsom unika ansiktsuttryck, utstuderade dräkter och föremål som figurerna håller i handen.
BodyArtLab frodas av interaktivitet. Konstverket använder ett generativt system som slumpmässigt kombinerar de valda kroppsdelarna för att skapa ett nytt digitalt collage varje gång sketchen laddas. Processen underlättas av ett bekant och användarvänligt gränssnitt som låter besökarna interaktivt omarrangera de digitala kroppsdelarna i realtid. Installationen utnyttjar p5.js-biblioteket och MediaPipe-teknologi för att registrera kroppsrörelser så att de digitala figurerna dynamiskt svarar på betraktarens rörelser och därmed suddar ut gränserna mellan det digitala verket och fysisk interaktion.
BodyArtLabs lekfulla yta motsäger dess djupa implikationer för framtiden för digital interaktion och det sätt på vilket vi tar oss an konst och vårt kulturella arv. Gerth ser framför sig kommande iterationer av projektet, som kunde tränga ännu djupare in i den mänskliga anatomin och potentiellt bryta ner kroppen i mer granulerade komponenter såsom specifika anletsdrag eller gester som kunde reagera på betraktarens input i realtid. Denna nyanserade interaktion kan förbättra tillgängligheten och inkluderingen, och göra digitala gränssnitt mer intuitiva och intressanta, särskilt för personer med funktionsnedsättning eller de som finner traditionella interaktioner med digital teknologi utmanande.
BodyArtLab står som ett vittnesmål över potentialen i att kombinera traditionell konstnärlig utforskning med moderna teknologiska redskap, och omdefiniera hur vi förstår och interagerar med konst. Genom att förvandla den mänskliga kroppen till en duk för digital kreativitet bjuder Nahuel Gerth in oss att omvärdera möjligheterna för interaktion mellan människa och dator. Projektet inte bara illustrerar den digitala konstens evolution utan uppmuntrar också till en bredare diskussion om hur teknologin kan överbygga historiska kontexter med samtida kreativa praktiker och göra konsten till en mer inkluderande och interaktiv upplevelse för alla typer av publik.