Jeremy Schoenherr, better known as Jeres, Repetition and Noise delves into the cyclical and evolutionary nature of creativity. As one of the shortlisted works in the Combine24 generative art competition, this piece serves as both a meditation on and a manifestation of the way art converses with itself across time.
Starting from the premise that "all art is infested by other art," a notion articulated by art historian Leo Steinberg, Jeres reinterprets this idea not as contamination but as enrichment—an ongoing dialogue where every creative act is both a repetition and an addition to the conversation. Through this lens, Repetition and Noise examines how art evolves, reiterates, and distorts itself, becoming a complex interplay of homage, understanding, and innovation.
The work itself is generated by pseudo-randomly selecting and recontextualizing three pieces from the Finnish National Gallery’s CC0 collection. Using p5.js, glsl shaders, and some mathematical functions, the original artworks are deconstructed and combined into new forms, blurring the lines between the old and the new, the original and the derivative. Each resulting piece is a reflection of how artistic ideas are not static, but rather are subject to the influences of history, context, and interpretation.
Through this process, Repetition and Noise poses deep philosophical questions: Are the creative choices we make a product of free will, or are they determined by the noise—our individual and collective experiences—that colors our perception? If the universe is deterministic, as some believe, then so too is the art we create. The artwork invites us to consider whether the noise we add, consciously or unconsciously, is a true expression of our individuality or simply the inevitable outcome of our circumstances.
Jeres’ approach to generating Repetition and Noise mirrors the complexities of this dialogue. The 30,000 artworks in the Finnish National Gallery’s collection were narrowed down to 330 curated pieces, from which the algorithm selects elements to combine. While the technology behind the artwork—p5.js, glsl shaders, and intricate math—is crucial to its creation, it is not the focus. Instead, the emphasis is on how reframing and distorting existing works can lead to new, compelling interpretations, encouraging us to view any individual idea or object within the larger conversation of art and the universe.
This generative artwork embodies the tension between repetition and innovation, chaos and order, asking us to reflect on how we engage with the past while creating the future. By blurring the boundaries between the original and the new, Jeres challenges us to reconsider the role of influence, originality, and the inexorable presence of noise in all creative endeavors.
Jeremy Schoenherr, kenet tunnetaan taiteilijanimellä Jeres, tutkii luovuuden jaksomaista ja muuntuvaa luonnetta teoksessaan Repetition and Noise. Yhtenä Combine24-generatiivisen taiteen kilpailun shortlistalle päässeistä teoksista tämä työ toimii sekä meditaationa että julistuksena siitä, kuinka taide keskustelee itsensä kanssa ajan myötä.
Lähtökohtana on ajatus, että "kaikki taide on muiden taiteiden saastuttamaa", kuten taidehistorioitsija Leo Steinberg on todennut. Jeres tulkitsee tämän ajatuksen ei saastumisena, vaan rikastuttamisena – jatkuvana vuoropuheluna, jossa jokainen luova teko on sekä toisto että lisäys keskusteluun. Tästä näkökulmasta Repetition and Noise tutkii, kuinka taide kehittyy, toistaa ja vääristää itseään, muodostaen monimutkaisen vuorovaikutukssen, jonka osina ovat kunnianosoitus, ymmärrys ja innovaatio.
Teos itsessään syntyy kun ohjelmistoma valitsee ja kontekstualisoi kolme teosta Suomen Kansallisgallerian CC0-kokoelmasta näennäissatuunnaisen toiminnon avulla. P5.js:ää, glsl-shadereita ja joitakin matemaattisia funktioita käyttäen, alkuperäiset taideteokset puretaan ja yhdistetään uusiin muotoihin, hämärtäen rajaa vanhan ja uuden, alkuperäisen ja johdetun välillä. Jokainen lopputulos heijastaa sitä, kuinka taiteelliset ideat eivät ole staattisia, vaan ovat alttiita historian, kontekstin ja tulkinnan vaikutuksille.
Tämän prosessin kautta Repetition and Noise esittää syvällisiä filosofisia kysymyksiä: Ovatko ne luovat valinnat, joita teemme, vapaan tahdon tuotetta, vai ovatko ne "kohinan" muokkaamia, yksilöllisten ja yhteisten kokemustemme värittämiä havaintoja? Jos maailmankaikkeus on deterministinen, kuten jotkut uskovat, niin silloin näin on myös se taide, jota luomme. Teos kutsuu pohtimaan, onko lisäämämme kohina tietoinen tai tiedostamaton ilmentymä yksilöllisyydestämme, vai onko se vain väistämätön seuraus olosuhteistamme.
Jeresin lähestymistapa Repetition and Noise -teoksen luomiseen heijastaa tämän vuoropuhelun monimutkaisuutta. Suomen Kansallisgallerian kokoelmasta valittiin 30 000 teoksen joukosta 330 kuratoitua teosta, joista algoritmi valitsee yhdistettäviä elementtejä. Vaikka teknologia taideteoksen takana – p5.js, glsl-shaderit ja monimutkainen matematiikka – on ratkaisevaa sen luomisessa, teknologia ei ole teoksen keskiössä. Sen sijaan teos painotta sitä, miten olemassa olevien teosten uudelleentulkinta ja vääristäminen voi johtaa uusiin, kiehtoviin tulkintoihin, rohkaisten meitä näkemään jokainen yksittäinen idea tai esine osana suurempaa taiteen ja maailmankaikkeuden keskustelua.
Tämä generatiivinen taideteos alleviivaa sitä jännitettä, joka elää toiston ja innovaation, kaaoksen ja järjestyksen välillä. Se pyytää meitä pohtimaan, kuinka olemme vuorovaikutuksessa menneisyyden kanssa samalla kun luomme tulevaisuutta. Hämärtämällä alkuperäisen ja uuden välisiä rajoja, Jeres haastaa meitä pohtimaan uudestaa sitä, miten vaikutteet, omaperäisyys ja “kohina” ovat väistämättömästi osana kaikissa luovissa pyrkimyksissä.
I Repetition and Noise utforskar Jeremy Schoenherr, mer känd som Jeres, kreativitetens cykliska och evolutionära natur. Som ett av de utvalda verken i Combine24-tävlingen för generativ konst fungerar detta verk både som en meditation över och en manifestation av hur konst samtalar med sig själv genom tiden.
Med utgångspunkt i idén att "all konst hemsöks av annan konst", en tanke formulerad av konsthistorikern Leo Steinberg, omtolkar Jeres idén inte som en form av kontaminering utan som en berikning – en pågående dialog där varje kreativ handling är både en repetition och ett tillägg till konversationen. Genom detta perspektiv undersöker Repetition and Noise hur konst utvecklas, upprepar och förvränger sig själv, och blir till ett komplext samspel av hyllning, förståelse och innovation.
Verket genereras genom att pseudoslumpmässigt välja ut och rekontextualisera tre verk ur Finlands Nationalgalleris CC0-samling. Med hjälp av p5.js, glsl shaders och matematiska funktioner dekonstrueras och kombineras de ursprungliga konstverken till nya former, vilket suddar ut gränserna mellan det gamla och det nya, det ursprungliga och det härledda. Varje resulterande bild speglar hur konstnärliga idéer inte är statiska, utan snarare är föremål för historiens, kontextens och tolkningens inflytanden.
Genom denna process ställer Repetition and Noise djupa filosofiska frågor: Är de kreativa val vi gör en produkt av fri vilja, eller är de bestämda av det "brus" – våra individuella och kollektiva erfarenheter – som färgar vår perception? Om universum är deterministiskt, som vissa tror, så är även konsten vi skapar det. Konstverket bjuder in oss att överväga om det brus vi tillför, medvetet eller omedvetet, är ett verkligt uttryck för vår individualitet eller bara det oundvikliga resultatet av våra omständigheter.
Jeres tillvägagångssätt i skapandet av Repetition and Noise speglar komplexiteten i denna dialog. De 30 000 konstverken i Finlands Nationalgalleris samling reducerades till 330 kuraterade verk, bland vilka algoritmen väljer ut element att kombinera. Även om teknologin bakom verket – p5.js, glsl shaders och intrikata matematiska beräkningar – är avgörande för dess skapande ligger fokus inte där. Istället ligger betoningen på hur omramningen och förvrängningen av befintliga verk kan leda till nya, fängslande tolkningar och uppmuntrar oss att se varje individuell idé eller objekt inom en större diskurs om konst och universum.
Detta generativa konstverk förkroppsligar spänningen mellan repetition och innovation, kaos och ordning, och uppmanar oss att reflektera över hur vi förhåller oss till det förflutna medan vi skapar framtiden. Genom att sudda ut gränserna mellan det ursprungliga och det nya utmanar Jeres oss att omvärdera inflytandets, originalitetens och det oundvikliga brusets roll i alla kreativa strävanden.